Wanneer je voor het eerst een webwinkel gaat beginnen dan krijg je veel keuzes voor de kiezen. Zo moet je onder andere gaan nadenken over de huisstijl, de vormgeving, de fotografie, de categorieën en de productteksten. Je wilt immers dat klanten zich overtuigd voelen door jouw webwinkel en daardoor een product gaan kopen. Maar hoe wil je dat klanten dit product betalen? Tegenwoordig zijn er verschillende soorten betaalmethodes met ieder hun eigen voordelen. Welke je kiest is hierdoor geheel afhankelijk van jouw voorkeuren. Om de keuze gemakkelijker te maken vertellen wij je in deze blog welke betaalmethodes er zijn. Lees snel verder en maak een keuze!
1. iDEAL
De meest bekende betaalmethode van Nederland is toch wel iDEAL. Hiermee komen jouw klanten op de internetbankieren omgeving van hun eigen bank terecht om de betaling te doen. Dit is niet alleen veiliger, maar verlaagt ook direct de drempel om een aankoop te doen. Om iDEAL te gebruiken voor jouw webwinkel, moet je een iDEAL-overeenkomst afsluiten met één van de deelnemende partners. Iedere partner heeft andere voorwaarden, waardoor het kan lonen om te gaan vergelijken.
2. Creditcard
De creditcard is van origine Amerikaans en is al jaren in dat land onmisbaar. Toch wint de creditcard de laatste jaren in Nederland steeds meer aan populariteit. Dit komt voornamelijk doordat je met een creditcard aankoopbescherming hebt. Klanten krijgen hun geld terug bij schade van een product of verlies van een pakket bij de pakketdienst. Wanneer je creditcards accepteert op je webwinkel, dan is het belangrijk om te weten dat je een klein percentage moet betalen voor iedere transactie. Klanten mogen hier niet aan mee betalen, waardoor je tegenwoordig nog niet overal een creditcard kan gebruiken.
3. PayPal
PayPal is net als iDEAL één van de meest gebruikte betaalmethoden in Nederland. Klanten kunnen betalen met hun PayPal-saldo of een gekoppelde bankrekening en creditcard. Net als bij de creditcard heeft een klant bij PayPal het voordeel van aankoopbescherming. Deze betaalmethode wordt internationaal ontzettend veel gebruikt, waardoor het onmisbaar is voor iedere webwinkel met klanten uit verschillende landen.
4. Achteraf betalen
Jouw webwinkel krijgt meer vertrouwen zodra je jouw klanten de mogelijkheid geeft om hun aankopen achteraf te betalen. Op deze manier krijgt de klant eerst het product in huis om te passen of te bekijken. Hierna zullen zij de openstaande factuur gaan betalen. Deze betaalmethode is ideaal voor klanten die vaak meerdere kledingstukken bestellen om vervolgens alles dat niet past direct weer retour te sturen. Zo hoeven zij alleen maar te betalen voor de kledingstukken die zij daadwerkelijk houden. Voor het achteraf betalen kan je kiezen voor AfterPay, Klarna of Billink die de risico’s van wanbetalers volledig op zich nemen. Zo ben jij er altijd van verzekerd dat je het geld krijgt.
Maak jouw keuze
Nu je weet welke betaalmethodes er allemaal zijn in Nederland, is het tijd om te gaan besluiten welke jouw voorkeur heeft. Natuurlijk kan je altijd eerst beginnen met één of twee betaalmethoden om later alsnog extra mogelijkheden toe te voegen. Het gevaar hiervan is echter wel dat sommige klanten zullen afhaken door het ontbreken van hun favoriete betaalmethode.